Ebben a cikkben azokról az esetekről lesz szó, amikor a
gyalog s király segítsége nélkül szeretne vezérré átalakulni.
Az ellenfél királya igyekszik elkapni őt. Ki nyer ebben
a versenyben.
A hagyományos sakkban létezik az úgynevezett "négyzetszabály",
melynek segítségével pillanatok alatt meg lehet állapítani.
milyen lesz a végeredmény. Igy szól a szabály: "Ha a rosszabbul
álló fél királya a gyalog négyzetében található, vagy lépésre
következve belép ebbe a négyzetbe, akkor a gyalogot fel lehet
tartóztatni"
De létezik-e hasonló törvényszerűség a hexasakkban is?
E sorok szerzője nem talált az irodalomban erről leírást, ezért
önálló elemzéseket végzett. Íme, milyen érdekes eredményeket
sikerült kapnia.
A hexatábla geometriája olyan, hogy a zóna, amelyben a gyalog
utolérhető az ellenfél királya számára (a hagyományos sakkban
használt "négyzet" elnevezést feltételesen megőrizzük) formáját
tekintve egy, széleivel a táblára helyezett hatszög részének
tekinthető. Minél távolabb van a gyalog az átváltozási mezőtől,
annál nagyobb ez a hatszög.
A "négyzetet" az alábbi módon lehet felépíteni. Átló húzunk az
átváltozási mezőből a gyalog irányában addig a vonalig, amelyen
áll a gyalog. ez a mező (nevezzük sarokmezőnek) lesz a "négyzet"
sarka. Belőle az átló mindkét oldalán húzzuk meg a "négyzet"
határait. A gyalog mögötti oldalra eső határvonal - a "vízszintes"
átlóhoz viszonyítva tompa szögben, felfelé a tábla széléig vezető
átló. Ha az oldalsó határvonal nem ér el a tábla széléig és metszi
az átváltozási mező szintjét (felső "vízszintes" átlót), akkor
ebből a felső sarokpontból (a "négyzet" második sarokpontjából) a
határvonal átmegy a szomszédos átlóra, mintegy bekerítve a
gyalogot. Hasonló módon kerülnek meghatározásra a gyalog másik
oldalán levő határvonalak, ha azok nem mennek túl a tábla szélé.
Ne felejtsük el: alapállásban a gyalog kettőt is léphet előre,
ezért a "négyzetet" a gyalog előtti mezőtől kell kezdeni.
Az elmondottakat a b4 gyalog "négyzetének" felépítésével
illusztráljuk (lásd az ábrát.)
Az első sarok mező az e4 mező lesz, amely a b7-g1 átló és az
a4-i1 vonal metszéspontján fekszik. A "négyzet" gyalog mögötti
határvonalát az a2-e4 átló szakasza alkotja. Az oldalsó határvonal
az e4 mezőtől a h8 mezőig terjedő átlórész. A h8 mező lesz a
"négyzet" második sarokmezeje, mivel eléri az átváltozás szintjét
(a b7-k7 felső "vízszintes" átlón fekszik). innen tompaszögű
fordulat következik és az oldalhatár az átlón folytatódik a tábla
széléig (h8-g10 szakasz). A "négyzet" határa a gyalogtól balra eső
részen a táblán kívülre kerül. Hasonló módon meg lehet határozni a
k5 sötét gyalog "négyzetét" is. A b1-f9-k7 egyenesek határolják.
Nem nehéz észrevenni, hogy a "négyzet" határai átlókon haladnak,
miközben a színük megfelel az átváltozási mező színének. Mindegyik
határvonalon fekvő mező olyan távol van az átváltozási mezőtől,
mint ahány lépésre van a gyalog az átváltozástól. Ebből következik,
hogy a gyalog utáni sikeres hajtóvadászathoz a királynak el kell
foglalnia a határmezők egyikét.
Még néhány érdekes tény a hexatábla geometriájának területéről. A
gyalog "négyzetén" kívül levő ellenséges király mintha "lesen"
állna. Ha egyenlő távolságra mozgatjuk a gyalogokat az átváltozási
mezőtől, a legnagyobb "les-terület" az "a", "f" és "l" gyalogoknál
lesz, a legkisebb a "c", "d", "h" és "i" gyalogoknál. Ezek a
területek a fent említett gyalogcsoportoknál, valamint a "b", "e",
"g" és "k" gyalogoknál azonos formájúak és azonos számú mezőből
állnak, de egymással szembe vannak fordítva.
E terület további geometriai kutatásait felkínáljuk az érdeklődő
olvasóknak. A gyakorlati játék kedvelőinek viszont egy, a szerző
által, a tárgyalt témához készített tanulmányt ajánlunk (lásd az
ábrát). A sarokba szorított világos király reménytelenül lemaradt
az ellenfél gyalogjától, ugyanakkor sötét kollégája készen áll
elpusztítani a világos gyalogot. Azonban világos indul és ...
döntetlent ér el!
Kalinyin, 1988.04.02. Vlagyimir Volkov
Volkov cikke több, mint két éve jelent meg a kalinyini "Szmenában",
de témája most is időszerű. A hazai hexasajtóban eddig nagyon kevés
elméleti cikk jelent meg, végjátékról pedig talán még egy sem.
A cikkhez egy megjegyzést fűznék: hexában logikusabb lenne a
"hatszög szabály" elnevezést használni.
Mi erről az olvasók véleménye? Várom a véleményüket a tanulmány
megoldásával együtt! (szerkesztő)
Mád, 1990.10.10. Hexasakk Híradó Rudolf lászló
1.Ke10 k4 2.Kd8 és bemegy a világos gyalog is!
... Kd7 2.Kf9 és utoléri a sötét gyalogot!
|